209 فاکتور مهم سئو سایت در گوگل

خانه » آموزش » 209 فاکتور مهم سئو سایت در گوگل
زمان : ۰۱ خرد ۱۳۹۸ دسته بندی : آموزش, اخبار
رای دادن به نوشته

209 فاکتور مهم سئو سایت در گوگل آخرین آپدیت 2019

فاکتور های رتبه بندی و سئوی صفحات در موتور جستجوی گوگل

این فاکتور های سئو توی برایان دین ارائه شده که اخرین بروز رسانی اون مربوط به 2019 هست. با توجه به این میشه گفت این اخرین نسخه از لیست فاکتور های رتبه بندی سئو یا فاکتور های رتبه بندی گوگل در سال 2019 هستش.

در ادامه :

( فاکتور های سئو مربوط به سایت ،فاکتورهای بهینه سازی وب سایت ، آپدیت جدید سئو در گوگل ، فاکتورهای مهم سئو در گوگل ، آموزش سئو سایت در گوگل )

سر فصل های فاکتور های رتبه بندی گوگل

  • فاکتور های رتبه بندی مربوط به دامنه
  • فاکتور های مربوط به درصفحه
  • فاکتور های سئو مربوط به سایت
  • فاکتور های مرتبط به بک لینک
  • فاکتور های مربوط به تعامل کاربر
  • الگوریتم های گوگل
  • سیگنال های مربوط به برند
  • فاکتور های اسپم بودن در صفحه
  • فاکتور های اسپم بودن در خارج صفحه
  • فاکتور های مربوط به دامنه در سئو

  • فاکتور های رتبه بندی مربوط به دامنه ، فاکتور های مربوط به درصفحه ، سئو مربوط به سایت ، فاکتور های مرتبط به بک لینک ، فاکتور های مربوط به تعامل کاربر ، الگوریتم های گوگل ، فاکتور های سئو مربوط به سایت ، فاکتورهای بهینه سازی وب سایت ، آپدیت جدید سئو در گوگل ، فاکتورهای مهم سئو در گوگل ، آموزش سئو سایت در گوگل ..

فاکتور های مربوط به دامنه در سئو

1.سن و قدمت دامنه:

درودیو زیر، مت کاتز از  گوگل می گوید:

‘ تفاوت بین دامنه ای که شش ماه طول می کشد در برابر یک ساله واقعا خیلی بزرگ نیست. ‘

2.وجود کلیدواژه در دامنه :

تاثیر خاصی روی سئو نداره, اما داشتن کلمه کلیدی در دامنه شما هنوز هم به عنوان یک سیگنال مربوطه عمل می کند.

3.کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه:

دامنه ای که از کلمات کلیدی مورد نظر خود شروع می شود، بر روی سایتهایی است که یا آن کلمه کلیدی را در دامنه خود ندارند (یا کلمه کلیدی را در وسط یا انتهای دامنه خود دارند).

4. تاریخ انقضای دامنه:

دامنه های ارزشمند معمولا برای چندین سال تمدید میشود در حالی که دامنه هایی  که غیر ارزشمند به ندرت بیشتر از یک سال تمدید میشود. بنابر این تاریخ انقضای دامنه در اینده میتونه به عنوان یک عامل مشروعیت یا ارزشمندی مورد استفاده قرار بگیره

5. کلید واژه در ساب دامین یا زیر دامنه:

متخصصین ماز moz با این موضوع که وجود کلیدواژه میتونه رنک رو افزایش بده موافق هستند

5. کلید واژه در ساب دامین یا زیر دامنه

6. تاریخچه دامنه یا Domain History :

سابقه دامنه خیلی مهم هستش و درصورتی که سایت بازنشانی نشه سابقه اون باعث میشه که اگر لینک منفی دارید یا پنالتی گوگل از صاحب قبلی به صاحب جدید منتقل بشه.

7. EDM یا Exact Match Domain :

در دوره اموزش سئو به این موضوع پرداختیم و به طور خاص در قسمت ششم دوره دربارش صحبت کردیم که EDM چی هستش. EDM به طور خلاصه دامنه و کلیدواژه یکسان هستش مثلا شما کلیدواژه pay رو جستجو میکنید و دامنه pay.com نتیجه اوله. دامنه های EDM ممکنه یکم به شما در جستجو کمک کنند اما اگر یک سایت با کیفیت پایین و EDM داشته باشید  در بروز رسانی اخیر گوگل دچار اسیب پذیری در رتبه بندی میشید و ممکنه رتبه شما کمتر بشه

8. هویزمخفی یا عمومی ؟ :

وقتی ما اطلاعات هویز دامنه رو مخفی میکنیم یعنی یک چیزی برای پنهان کردن داریم که اصلا خوب نیستش

مت کاتز اشاره میکنه که

وقتی سایت اونها رو چک کردم همشون از سرویس حفاظت از حریم خصوصی استفاده میکردند که یکم غیر معقول بودش . مخفی سازی هویز به طور کلی بد نیستش اما وقتی در کنار دیگر عوامل کنار هم قرارش میدید تبدیل به یک فاکتور بد در سئو میشه.

9. صاحب چند دامنه اسپم بودن:

یکی از بد ترین اتفاق هاست! فکر کنید یک فرد با اسمی شبیه شما در اینترنت کلی دامنه اسپم داره و گوگل فکر میکنه شما هم اسپمر هستید … . اگر گوگل یک فرد خاص رو به عنوان اسپمر شناسایی کنه میاد و سایت های دیگه اون فرد رو هم مورد بررسی قرار میده از لحاظ اسپم بودن.

10. دامین های محلی :

داشتن دامین های محلی مثل ir میتونه به رتبه بندی در یک کشور خاص مثل ایران کمک کنه اما توانایی سایت رو در جستجوی جهانی کم میکنه . البته عموما افراد برای سئو محلی این کار رو میکنند و نیازی به بازارجهانی ندارند.

فاکتور های مربوط به on page در سئو و رتبه بندی موتور های جستجو

فاکتور های مربوط به on page در سئو و رتبه بندی موتور های جستجو

. بودن کلیدواژه در تگ title:

گرچه به عنوان یک بار مهم نیستش, برچسب عنوان یا title یک سیگنال سئوی on page هستش.

بودن کلیدواژه در تگ title

12. تگ عنوان شروع شده با کلیدواژه:

طبق گفته moz و peter kent (یکی از متخصصین و مدرسین به نام) بهتره که کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان یا Title Tag بیادش تا انتهای اون هم به خاطر موارد سئو و هم به خاطر نرخ تبدیل

13. وجود کلیدواژه در توضیحات متا:

گوگل از توضیحات متا به عنوان یک سیگنال مستقیم رتبه بندی استفاده نمیکنه اما با این حال توصیه میشه که در توضیحات متا وجود داشته باشه چون باعث میشه میزان کلیک روی اون نتیجه بالا بره و این خودش یک عامل رتبه بندی به حساب میادش.

وجود کلیدواژه در توضیحات متا

14. وجود کلیدواژه در تگ H1 و تاثیر اون روی سئو:

برچسب H1 به عنوان title دوم هم استفاده میشه و با توجه به نتایج ” تگ H1 به سئو کمک میکنه؟ ” و مطالعه همبستگی , گوگل برچسب H1 همراه با تگ Title رو به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده میکنه.

وجود کلیدواژه در تگ H1 و تاثیر اون روی سئو

15. TF-IDF تعداد تراکم کلیدی در متن:

یک سری از افراد گفتند ” یک کلمه خاص چند بار در سئو ظاهر بشه؟” عموما این کلمه توی یک صفحه بیشتر شبیه اینه که صفحه درباره اون کلمه هستش گوگل از یک نسخه پیشرفته TF-IDF استفاده میکنه

16. طول محتوا یا تعداد کلمات محتوا:

محتوایی با طول پیشتر و کلمات بیشتر میتونه  گسترده وسیعی تری رو پوشش بده و با توجه به الگوریتم ها نسبت به محتوای کوتاه گوگل ترجیح میده محتوای بلند رو.

نکته :

یکی از افرادی که عوامل رتبه بندی گوگل رو مطالعه میکرده متوجه شده که تعداد کلمات یک مطلب روی SERP تاثیر داره.

طول محتوا یا تعداد کلمات محتوا

17. فهرست مطالب یا مطالب مرتبط:

با استفاده از لیست مطالب مرتبط گوگل میتونه راحتر محتوای اون صفحه رو درک کنه و هم چنین توی سایت لینک SITELINK شما هم نمایش داده بشه

لینک SITELINK

18. تراکم کلمه کلیدی:

گرچه اونقدارا مهم نیستش اما گوگل ممکنه استفاده کنه برای تعیین موضوع یک صفحه با استفاده از تراکم کلمه کلیدی البته استفاده بیش از حد میتونه به شما ضربه بزنه.

19. کلمات کلیدی فهرست بندی معنادار باقیمانده در محتوا (LSI):

کلمات کلیدی LSI کمک میکنه به موتور های جستجو که بفهمن اون کلماتی رو که چند معنی دارند مثلا زبان به تنهایی هم معنای یک عضو بدن رو میده و هم زبانی که صحبت تاثیرمیکنیم رو یا اپل که هم اسم میوه هستش و هم اسم یک شرکت بزرگ کامپیوتری.

تاثیر LSI

استفاده یا عدم استفاده از LSI ممکنه روی سینگنال های کیفیت محتوایی تاثیر بذاره.

20. کلمات کلیدی LSI در عنوان و شرح برچسب ها:

استفاده از کلمات کلیدی LSI توی عنوان و توضیحات متا به موتور های جستجو مثل گوگل کمک میکنه که بین کلمات و معانی چندگانه اونها رو بهتر بقهمه و به عنوان یک سیگنال عمل کنه.

21.صفحاتی که موضوعات رو به صورت عمیق کار کرده اند:

بین عمق مطلب و رتبه بندی گوگل رابطه مستقیمی وجود داره . بنابر این صفحاتی که موضوع رو به طور کلی پوشش میدن در مقابل صفحاتی که موضوع رو به صورت عمیق پوشش میدن قرار میگیرند.

تراکم کلمه کلیدی

22.سرعت بارگذاری صفحه:

یکی از عوامل مهم در رتبه بندی صفحات در هر موتور جستجویی مثل گوگل و بینگ سرعت بارگذاری صفحات هستش. طبق یک سری امار افراد اگر سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشه سایت رو ترک میکنند! پس سرعت خیلی مهمه. موتور های جستجو میتونید سرعت صفحه رو بر اساس کد های html شما پیدا کنند.

سرعت بارگذاری صفحه

23. سرعت بارگذاری صفحه از طریق کروم:

گوگل با کمک گوگل کروم که پر طرفدارترین مرورگر دنیاست اطلاعات زیادی جمع اوری میکنه تا به بهتر کردن نتایج کمک کنه. گوگل با استفاده از داده های گوگل کروم میتونه بفهمه سرعت لود صفحات چقدر هستش و دقیقا چقدر طول میکشه که کاربران به طور واقعی منتظر باشند تا صفحه لود بشه. پس سعی کنید حتما سایت رو توی گوگل کروم تست کنید که مشکلی نداشته باشه.

24. استفاده از AMP:

AMP به طور ساده صفحات سریع مخصوص موبایل هستش به جای لود کلی فایل و موارد اضافی فقط چیز های اصلی لود میشه نمونه اون رو در عکس زیر میبینید. گوگل به صورت مستقیم از AMP برای رتبه بندی استفاده نمیکنه اما برای بخش نتایج موبایل این مورد لازم هستش.

25. مطابقت ورودی:

آیا محتوای صفحه با ورودی است که کاربر در موتور های جستجو منطبق هستش؟  اگر بله گوگل این صفحات رو در رتبه بندی ارتقاع میده.

26. الگوریتم موتور مگس خوار:

الگوریتم مرغ مگس خوار تغییر کرده  و این تغییر به گگوگل کمک میکنه که فرای کلمات کلیدی بره و الان گوگل میتونه موضوعات یک صفحه وب رو بهتر درک کنه.

الگوریتم موتور مگس خوار

27. محتوای تکراری:

محتوای تکراری مثل یک سمه! حتی اگر کمی اصلاح کنید باز هم تاثیر منفی روی رتبه بندی موتور های جستجو داره و خیلی از مدیران سایت از این محتوای تکراری استفاده میکنند.

28. Rel = Canonical:

اگر توی سایت از محتوای مشابه با کلیدواژه مشابه استفاده میکنید حتما از این برچسب برای محتوای خودتون استفاده میکنید. این برچسب شبیه ریداریکت 301 برای ربات هاست و اینطور دیگه گوگل وارد محتوای تکراری نمیشه در نهایت سایت شما رتبه اش کم نمیشه.

29. بهینه سازی تصویر:

بهینه سازی تصاویر توی سئو تاثیر زیادی در سیگنالی های مرتبط داره از طریق نام فایل ALT و TITLE میتونید به گوگل در درک اون عکس و صفحه کمک کنید.

30. محتوای جدید و تازه:

بلاگ گوگل در مطلب بروز رسانی گوگل کافیئن گفته که مطالب تازه ایندکس شده در گوگل برای صفحات خاص نشون داده میشه , این برای اخبار و مطالبی که از لحاظ زمانی خیلی مهم هستش میتونه کمک کنه در افزایش نرخ کلیک در موتور های جستجو و بهبود رتبه.

محتوای تکراری

31. مقدار به روز رسانی محتوا:

گوگل وب سایت های زنده رو دوست داره. ویرایش و تغییر رو به عنوان یک عامل زنده بودن وب سایت میشناسند. اضافه کردن یا حذف چند بخش یا اینکه چند کلمه اضافه کنیم و حتی ویرایش اشتباهات تاثیر مثبت داره ( البته یک دفعه کل مطلب رو حذف نکنیدا! ).

32.دوره بروز رسانی صفحه:

صفحه شما هر چند وقت یک بار بروز رسانی میشه؟ هفتگی ؟ ماهانه؟ روزانه ؟ ساعتی؟ این یک عامل مهم هستش که گوگل بفهمه سایت شما زنده هستش یا نه.

33. کلیدواژه برجسته:

وجود کلمه کلیدی در صد کلمه اول ک محتوا میتونه کمک که یک محتوای صفحه با محتوای صفحه اول گوگل مرتبط هستش یا نه.

34. وجود کلیدواژه در عنوان بندی H2 و H3:

بودن کلمات کلیدی توی زیر عنوان های H2 و H3 میتونه یکی از سیگنال های ضیف مرتبط باشه جان مولر از گوگل میگه

این برچسب های عنوان در HTML به ما کمک می کند تا ساختار صفحه را درک کنیم.

35. کیفیت پیوند خروجی:

خیلی از سئو کاران فکر میکنند که لینک کردن بیرونی به سایت هایی که اتوریتی بالایی دارند کمک میکنه که سیگنال های اعتماد به گوگل بفرسته. و این موضع به تازگی توسط یکی از افراد این صعنت بررسی شده.

36. موضوع لینک های خروجی:

با توجه به الگوریتم های هیل تاپ یا HILLTOP ممکنه گوگل از محتوای شما به عنوان یک سیگنال مربوطه استفاده کنه. به عنوان مثال اگر شما یک صفحه درباره خودرو ارید و به فیلم خودرو لینک کنید گوگل متوجه میشه که صفحه شما درباره فیلم خودرویی هستش نه اتوموبیل.

37. گرامر و املا:

گرامز و ملای مناسب یک سیگنال مهم کیفیت هستش, گرچه Cutts در این چند سال متوالی پیام های متفاوتی رو در این باره داده که ایا مهم هستش یا نه.

38. محتوای سندیکال:

ایا حتوای روی صفحه اورجینال هستند؟ اگر از چندجا برگرفته شده تا یا کپی شده به خوبی رنک نمیگیره یا همش ایندکس نمیشه.

39. به روز رسانی موبایل فرندلی:

عموما با عنوان شناخته میشه “Mobilegeddon” . این اپدیت به صفحاتی که برای موبایل بهینه شدند رو امتیاز میده.

40. قابلیت استفاده از تلفن همراه:

وب سایت هایی که کابران تلفن همراه یا موبایل میتوانند به راحتی اون انها استفاده کنه Mobile Usability . ممکنه در Mobile-first Index گوگل باشند

41. محتوای پنهانی در موبایل:

محتوای مخفی در موبایل ها ممکنه ایندکس نشه در گوگل یا اینکه خیلی جایگاه خوبی نگیره در برابر محتوای معلوم در موبایل. به هرحال گوگل اخیرا گفته که محتوا مختی مشکلی نداره اما همچنین همان بودیو گفته محتوای اصلی باید در دیدرس باشه.

42. “محتوای تکمیلی” مفید:

بر اساس یک سند عمومی راهنمای گوگل rater, محتوای اضافی مفید شاخص کیفیت یک صفحه ( و رتبه بندی در گوگل) هستش . مثلا شامل مبدل های ارز, ماشین حساب وام و دستور العمل های تعاملی باشه.

43. محتوای مخفی زیر تب:

اگر از تب استفاده میکنید و در حالتی که یک تب نمایان و بقیه مخقی هستند در این صورت گوگل گفته ممکنه که محتویات تب های مخفی ایندکس نشه.

محتوای مخفی زیر تب

44. تعداد پیوندهای خروجی:

تعداد لینک های خروجی زیاد میتونه پیچ رنک رو کم کنه و این کاهش قطعا در رتبه بندی هم تاثیر داره و باعث کاهش رتبه میشه.

45. محتوای چند رسانه ای:

عکس, فیلم و بقیه عناصر مولتی مدیا ممکنه به عنوان یک سیگنال کیفیت محتوا عمل کنه . تحقیق زیر نتایج بشه محتوای چند رسانه ای و رتبه رو نشون میده.

تعداد پیوندهای خروجی

46. تعداد پیوندهای داخلی اشاره به صفحه:

هر چه تعداد لینک های داخلی که به یک صفحه خاص اشاره میکنند بالاتر باشه اهمیت اون رو نسبت به سایر صفحات نشون میده.

47. کیفیت پیوندهای داخلی اشاره به صفحه:

هر چه لینک های داخلی از صفحاتی با اتورتی بالاتر باشه تاثیر بیشتری نسبت به صفحات با اتوریتی پایین تر داره.

48. لینک های شکسته یا ارور های 404:

لینک های شکسته میتونه نشون دهنده مشکلی در سایت یا زنده نبودن سایت داشته باشه که گوگل اگر متوجه بشه تعداد این لینک ها بیش از حده رتبه اون سایت رو کم میکنه. راهنمای گوگل میگه که از لینک های شکسته برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده میشه.

49. سطح خواندنی بودن:

تا اینجا میدونیم که گوگل میتونه سطح خواندنی بودن رو بهفمه اما اینکه با این اطلاعات چی کار میکنه رو هنوز بحثه سرش. بعضی میگن که هر چه محتوای شما سطح خواندی بودن ابتدایی داشته باشه بهتره چون افرادی بیشتری میتونند اون رو بخونند. اما  بعضی هم میگن که سطح  پایه رو با مقالات Ezine مرتبط میکنند.

50. لینک های بازایابی سایت هایی با هدف بازاریابی :

به خودی خود به سئوی شما ضرر نمیزنه اما اگر بیش از حد ازش استفاده کنید ممکنه به سیگنال های کیفی دیگه تاثیر منفی بذاره. و گوگل موارد دیگه رو چک کنه که سایت شما ایا ارزش مند هستش یا نه و فقط یک سایت بازاریابی نیستش لینک های وابسته خود احتمالا به رتبه بندی های شما آسیب نمی رساند. اما اگر شما بیش از حد زیاد هستید.

51. اشتباهات HTML / اعتبارسنجی W3C:

اشکالات برنامه نویسی میتونه نشون دهنده یک سایت کم کیفیت باشه. البته این فاکتور به خیلی جای بحث داره و افراد فکر میکنند یک صفحه که به خوبی کد نویسی شده به عنوان یک سیگنال کیفیت عمل میکنه.

52. اتوریتی دامنه یا دیده شدن در موتور های جستجو :

اگر دو صفحه رو به طور کامل برابر حساب کنیم. این عامل باعث میشه اونی که دامین اتوریتی بالاتری داره در جایگاه بالاتری قرار بگیره و گاها صفحات فقط با استفاده از دامین اتوریتی یا سئو ویزیبلیتی رتبه اول رو میگیرن!

 اتوریتی دامنه یا دیده شدن در موتور های جستجو

SEO Visibility به چه معناست؟

اگر دنبال این واژه در مترجم ها بگردید با واژه نا ملموس … مواجه میشید. ما برای ساده سازی و درک بهتره عنوان دیده شدن در سئو رو SEO Visibility گذاشتیم.

اما چرا دیده شدن در سئو؟

خیلی سخت بودش انتخاب یک ترجمه خوب برای این کلمه با کلی گذشتن متوجه شدم هرچه امتیاز SEO Visibility بالاتر باشه ما در گوگل بیشتر میدرخشیم. بزارید ادامه توضیحات رو با یک مثال همراه کنیم.

53.صفحات پیچ رنک:

به طور کامل مرتبط نیستش اما صفحات با اتوریتی بالاتر جایگاه بالاتر دارند. با توجه به اپدیت نشدن پیچ رنک الگوریتم جدید سئو ماز moz برای جایگزین اون شده و دو عامل دامین اتوریتی و پیچ اتوریتی رو داره.

 

فاکتور های رتبه بندی مربوط به دامنه ، فاکتور های مربوط به درصفحه ، سئو مربوط به سایت ، فاکتور های مرتبط به بک لینک ، فاکتور های مربوط به تعامل کاربر ، الگوریتم های گوگل ، فاکتور های سئو مربوط به سایت ، فاکتورهای بهینه سازی وب سایت ، آپدیت جدید سئو در گوگل ، فاکتورهای مهم سئو در گوگل ، آموزش سئو سایت در گوگل ..

54. طول نامک صفحه:

در این باره موارد زیادی گفته شده در ابتدا باید بگم منظور از ادرس های صحیح هستش شبیه ادرس همین پست نه ادرس هایی که قبلن در cms های قدیمی ساخته میشدن.

نتیجه :

به طور کلی اگر ادرس خیلی طولانی باشه میتونه به سئوی صفحه اسیب بزنه و با توجه به برسی ها ادرس های کوتاه در گوگل بیشتر به عنوان رتبه اول هستند( صفحات اصلی سایت ها)

55. سطح ادرس یا مسیر ادرس:

هر چقدر ادرس به صفحه اصلی نزدیک تر باشه نسبت به صفحاتی که خیلی زیر صفحه هستند رتبه بیشتری میگیره.

www.domain.ir/seo-google-ranking-factors

نسبت به

www.domain.ir/seo/google/ranking/factors

رنک بیشتری رو میگیره

56.ویرایش توسط انسان ها! ربات نبودن سایت:

این مورد به طور دقیق هنوز تایید نشده! گوگل پتنت یک صفحه داره که درباره سیستم توسعه داده شده توسط گوگل که اجازه میده ویراشگر بودن انسان ها بر روی SERP تاثیر میزاره.

57. صفحه دسته بندی:

در کمی بالاتر درباره بخش های مرتبط و لینک های مرتبط گفته ایم. اگر یک صفحه در دسته بندی خاصی قرار بگیره مثلا 200 فاکتور سئو در دسته بندی اموزش سئو هستش. با توجه به بودن در کنار مطالب مرتبط رتبه بهتری هم میگیره.

58. برچسب های وردپرس:

برچسب های وردپرس هم شبیه دسته بندی هستند و به عنوان سیگنال ربط دهنده عمل میکنه. Yoast گفته :تنها راه بهبود سئوی اینه که یک بخش محتوا به دیگر مرتبط بشه و به طور خاص یک گروه از پست ها به هم

59. کلید واژه در URL:

وجود کلیدواژه در ادرس یک عامل رتبه بندی خیلی خیلی کوچیک به حساب میادش اما اونقدری هستش که تاثیر گذار باشه!

60. وجود رشته متن در ادرس:

وجود دسته بندی در ادرس خوبه و توسط گوگل خونده میشه. ممکنه از این برای سیگنال موضوعی درباره یک صفحه استفاده بشه.

وجود رشته متن در ادرس

61. منابع و منبع:

با اشاره کردن به منابع مثل انتهای همین مطلب یا مثل مقالات پژوهشی ممکنه نشون دهنده کیفیت باشه. دستور العمل های کیفیتی گوگل بیان میکنه که هنگام بازدید از یک صفحه خاص توسط ربات ها (reviewers که به ربات ها ترجمه شده) باید به منبع توجه نمی کنند.این موضوعی هستش که در اون تخصص یا منابع معتبر مهمه با این حال گوگل از اینکه لینک خارجی رو به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده کنه انکار کرده.

62. لیست ها و شماره گذاری در صفحه:

وجود یک لیست شبیه زیر

  • ایتم اول
  1. ایتم دوم: میتونه به گوگل کمک کنه که اون محتوا رو بهتر و دقیق تر تحیلی کنه و از طرفی به کاربران هم کمک میکنه که راحتر محتوا رو درک کنند.

63. اولویت صفحه در نقشه سایت:

هر چه اولیت یک صفحه توی نقشه سایت یا سایت مپ بیشتر باشه توی رتبه بندی هم تاثیر بیشتری داره.

64. لینک خروجی زیاد:

استفاده زیادی از لینک خروجی کیفیت صفحه رو کم میکنه, گوگل گفته:بعضی از صفحه ها بیش از حد لینک خروجی دارند که باعث میشه کاربر از محتوای اصلی حواسش پرت بشه

65. تعداد کلمات کلیدی دیگربرای  رتبه بندی :

اگر یک صفحه برای چندین کلیدواژه دیگر رتبه بندی بشه ممکنه گوگل به عنوان یک نشان کیفیت از اون استفاده کنه

66. سن برگه:

گوگل ترجیح میده که محتوا تازه باشه, یک صفحه قدیمی تر اگر به طور مرتب بروزرسانی بشه نسبت به صفحات جدید تر رتبه بهتری رو میگیره.این تکنیک سالیان زیادیه که استفاده میشه مثلا در همیار وردپرس نزدیک به 11 دوره اموزش وبمستران هوشمند برگزار شده این محتوای هر بار تازه اما در یک ادرس خاص قرار داره.

67. لایه بندی کاربرپسند:

دستور العمل های کیفیتی گوگل در یک سند جداگانه میگه :طراح صفحه در صفحات با کیفیت بالاتر محتوای اصلی رو در ابتدا و به طوری که بلافاصله قابل رویت باشه قرار میده.

68. دامنه های پارک شده :

بروز رسانی سال 2011 گوگل باعث شد که ورودی های گوگل اونها کم بشه.

69. محتواِ مفید:

گوگل میتونه بین محتوای مفید و با کیفیت تشخیص بده.

فاکتور های سئو مربوط به سایت

فاکتور های سئو مربوط به سایت

70. محتوای ارزشمند و یکتا:

گوگل اعلام کرده : سایت هایی که چیز جدید یا مفیدی ارائه نمیدن رو دوست داره جریمه کنه. به خصوص سایت های بی ارزش صرفا برای بازاریابی رو.

71. صفحه تماس با ما:

سند کیفیت بالایی میگه که سایت هایی رو با اطلاعات تماس با مای مناسب ترجیح میده و ممکنه  به سایت هایی که اطلاعات تماس با ما با اطلاعات هویزشون یکسان باشه هم پاداش بده.

72. Domain Trust / TrustRank یا مقدار قابل اطمینان بودن دامنه:

تعداد زیادی از افراد مثل پیترکنت  باور دارند که مقدار قابل اطمینان بودن یک عامل مهم توی رتبه بندی هستش. و گوگل جدیدا یک اختراع ثبت کرده به عنوان ” رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس اعتماد” که به نظر میرسه تاثیر مقدار قابل اعتماد بودن در سئو تاثیر گذاره.

73. معماری سایت:

معماری و ساختار سایت به گوگل کمک میکنه که محتوای شما رو مرتب کنه و همچنین در پیدا کردن فهرست تمام صفحات به گوگل بات ها کمک میکنه.

74. به روز رسانی سایت:

بروز رسانی مدام سایت, تقریبا همه سئوکاران موافق این موضوع هستند که بروز رسانی مدام سایت باعث میشه که رتبه بهتری بگیریم. گوگل جدیدا اعلام کرده که فرکانس انتشار سایت رو استفاده نمیکنه!

75. وجود نقشه سایت:

نقشه سایت به موتور های جستجو کمک میکنه تا صفحات شما رو ساده تر و کامل تر ایندکس کنند.

76. زمان اپ تایم سایت:

اپ تایم به زمان در دسترس بودن سایت شما میگن. معمولا در طول سایت بر حسب در دسترس بودن یک رقمی بین 80 تا 99 درصد رو داره.بار ها سر این مورد مشکل داشتیم! شما تمام کار ها رو انجام میدید مدیر سرور در یک اشتباه باعث میشه که یک هفته سایت شما داون بشه. از دید گوگل یعنی شما کم اهمیت میدید به سایتتون.

تذکر

اگر شما خیلی دچار این موضوع میشید حتما به فکر انتقال یا تعویض سرور باشید. چون این در دسترس نبودن شما تاثیر خیلی زیادی روی رتبه بندی سایت داره و اگر اصلاح نشه صفحات شما از گوگل پاک میشه!

77. محل سرور:

محل سرور شما باعث تاثیر محلی بیشتر میشه, اگر جستجوی محلی برای شما مهمه حتما سعی کنید در اون محل خاص باشید.(منبع)

78. گواهی SSL:

گوگل تایید کرده که از ssl به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده میکنه.

به گفته گوگل، با این حال، HTTPS فقط به عنوان یک “کراس لیک” عمل می کند.

گوگل

به گفته گوگل، با این حال، HTTPS فقط به عنوان یک “کراس لیک” عمل می کند.

79. شرایط استفاده از خدمات و حریم خصوصی:

این دو صفحه به گوگل کمک میکنه که یک سایت معتبر اینترنتی رو تشخیص بده.

80. اطلاعات متای تکراری روی سایت:

متا های تکراری یک از  موارد مهم هستش در حدی که توی سرچ کنسول گوگل یک بخش فقط برای این کار داریم. اگر بیش از حد از این مورد داشته باشید باعث کاهش رتبه سایت ما میشود.

اطلاعات متای تکراری روی سایت

81. پیشمایش رده بندی شده یا breadcrumb navigation:

این سبک منو یا رده بندی هم کاربر پسنده و هم به موتور های جستجو در تشخیص معماری سایت کمک میکنه.

breadcrumb navigation

گوگل :

گوگل میگه ” گوگل از این پیشماش توی بدنه برای دسته بندی اطلاعات این صفحه توی نتایج جستجو استفاده میکنه.”

82. دوستدار موبایل یا بهینه شدن سایت برای موبایل:

با فراگیر شدن تلفن های هوشمند نیمی از جستجو های گوگل توسط موبایل ها انجام میشه! گوگل میخواد ببینه که سایت شما برای موتور های جستجو بهینه شدن در واقع  برای موبایل ها مناسب نیستش میاد مجازاتش میکنه و رتبه اش رو کم میکنه.

83. یوتیوب:

اگر چیزی رو جستجو میکنید میبینید فیلم های یوتیوبی رتبه اول هستند نترسید! یوتیب در SERPs ها نسبت به بقیه ترجیح داده میشه احتمالا به خاطر مالکش که گوگله! در واقع تحقیقات نشون داده که ترافیک یوتیوب بعد از گوگل پاندا به طور قابل توجهی افزایش یافته!

یوتیوب

84. قابلیت استفاده سایت:

اگر سایتی استفاده از اون سخت باشه و توی اون نشه پیشمایش کردش به طور غیر مستقیم تاثیر زیادی روی نرخ بازگشت و نرخ ماندن در صفحه داره و باعث میشه که رتبه بندی کم بشه ( فاکتور های رتبه بندی رنک برین)

85. استفاده از گوگل آنالیز و کنسول جستجوی گوگل:

تاثیر سرچ کنسول یا گوگل انالیز در سئو توسط گوگل رد شده. البته هنوز افراد فکر میکنند که این ابزار با ارائه امار های دقیق به گوگل کمک میکنند در بهبود نتایج. چیزی که هستش گوگل خاص این رو رد کرده اما ممکنه هنوز اونقدار هم بی استفاده نباشه.

86. بررسی کاربران / شهرت سایت:

معروف بودن یک سایت نقش زیادی در الگوریتم های گوگل داره و حتی گوگل یک نظر سنجی رو از نحوه استفاده بررسی های انلاین سایت های مشتری که  برای تلاش لینک بود رو منتشر کردند.

عوامل مربوط به بک لینک در سئو

فاکتورهای بک لینک

87. سن دامنه بک لینک دهنده:

بک لینک از دامنه هایی با سن بیشتر نسبت به دامنه های جدید تر قوی تره.

88.تعداد  دامین هایی که  به شما بک لینک داده اند:

تعداد دامین هایی که به شما بک لینک میدهند یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی در الگوریتم های گوگل هستش. تصویر زیر نتایج تحقیق روی یک میلیون نتیجه گوگل رو نشون میده!

referring-domains

89.تعداد ای پی های کلاس سی که به شما بک لینک داده اند:

اگر فقط دامین های جداگانه رو در نظر بگیریم ممکنه فردی بیاد و از یک سرویس بلاگ دهی کلی بک لینک بگیره برای جلوگیری از این مورد گوگل تعداد ایپی های کلاس سی رو مد نظر داره و برای رتبه بندی استفاده میکنه.

90. تعداد پیوندهای صفحات:

یک سایت به طور معمول کلی صفحه داره و این صفحات تاثیر داره, هرچه به طور کلی رنک این صفحات بالا تر باشه ارزشون بالاتر و اگر دو سایت مشابه یکی یا صفحات زیاد کم رنک و یکی با صفحات کم و رنک خیلی زیاد باشه, گزینه  دوم بهتره برای بک لینک.

91. متن لنگر بک لینک :

منظور از متن لنگر بک لینک اینه مثلا ” جعبه ابزار سئو ” در اینجا متن لنگر جعبه ابزار سئو هستش وممکنه در جایی با متن ابزار بررسی سئو سایت لینک بشه و متن لنگر ابزار بررسی سئو سایت هستش. گوگل در توضیحات الگوریتم اصلیش میگه که:

اولا, متن لنگر اغلب توصیف دقیق تری از صفحات وب رو از صفحه خود ارائه میده.

“First, anchors often provide more accurate descriptions of web pages than the pages themselves.”

البته متن لنگر و به طور کلی بک لینک نسبت به قبل اهمیت کمتری داره و اگر بیش از حد بهینه باشه میتونه به عنوان سیگنال اسپم حساب بشه! هنوز هم متن لنگر به عنوان یک سیگنال ربط قوی در اندازه کوچیک ارسال میکنه.

92. Alt Tag (برای بک لینک های تصویری):

اگر در جایی تبلیغ میکنید حتما توی عکس از تگ ALT استفاده کنید تا موتور های جستجو بفهمند اون عکس درباره چیه و از طرفی این ALT به عنوان متن لنگر برای تصاویر عمل میکنه.

93. بک لینک از دامنه های edu یا  gov:

مت کانز اعلام کرده که دامین های TLD اهمیت زیادی ندارند اما هنوز گوگل به دامین های gov و edu توجه خاصی داره/

94. پیچ رنک صفحه بک لینک:

پیچ رنک صفحه بک لینک داده به ما از مهم ترین عوامل رتبه بندی از ابتدای به وجود اومدن گوگل هستش. البته این عامل چند سالی که به خاطر موارد تقلبی توسط گوگل بروزرسانی نمیشه.

95.اتوریتی دامنه:

هر چه اتوریتی یک دامنه بیشتر باشه ارزش بیشتری داره که از اون بک لینک بگیریم.

96. پیوندهایی از رقبا:

سخت ترین بخش به نظر من همینه! هیچ رقیبی دوست نداره به ما لینک بده! هرچند تاثیر مثبت دو طرفه هستش اما خب دوست نداره به ما کمک کنه و به خودش. بک لینک از صفحاتی که رقیب ما به حساب میان در SERP تاثیر داره.

97. پیوند ها از سایت های “مورد انتظار”:

ممکنه این یک شایع یا حدس باشه, برخی از سئوکاران بر این باورند که گوگل تا زمانی که مجموعه از سایت های در حوزه فعالیت شما به شما لینک نکنند به شما اعتماد نمیکنه.

98. لینک ها از محله های بد یا Bad Neighborhoods:

لینک های Bad Neighborhoods میتونه به شما صدمه بزنه

99.پست های مهمان :

این روش در گذشته خیلی مرسوم بودش اما   اسپم شدن اون سایت و رو شدن این روش برای گوگل ارزش کمتری داره. البته هنوز جاهایی هستند که میشه از اونها لینک گرفتن و به شما کمک کنند در بهبود سئو.( به علاوه استفاده زیادی از این پست مهمان میتونه سایت شما رو دچار مشکل کنه)

100. لینک ها از تبلیغات:

به گفته گوگل, به لینک های تبلیغاتی توجه ای نداره! اما با این حال احتمالا میتونه اونها رو شناسایی و فیلتر کنه.

101. اتوریتی صفحه اول:

لینک هایی که به صفحه اول هستشو نسبت به بقیه جاها از اهمیت بیشتری برخوداره.

102. لینک های نوفالو nofollow:

یکی از چیز بحث بر انگیز در سئو همین لینک های نو فالو هستش. گوگل گفته که به طور کلی ما اونها رو دنبال نمیکنیم. اینکه چی کار میکنند با لینک ها رو نگفته. وجود درصدی از لینک های نو فالو میتونه حاکی از طبیعی بودن لینک سازی یا غیر طبیعی بودن اون باشه.

103. تنوع لینک ها:

یک لینک سازی طبیعی تنوع زیادی در نوع و سایت هایی که میگیره داره. درصد غیر طبیعی از یک منبع واحد میتونه نشان دهنده غیر طبیعی بودن بک لنیک ها بده.

104. لینک های حمایتی یا اسپانسری توی متن لنگر:

وجود کلماتی شبیه اسپانسر یا حامیان مالی و لینک های حمایت شده ممکنه ارزش اون لینک رو کم کنه.

106. لینک های درون متنی:

بهتره که لینک ها درون متن و محتوا باشه تا توی بلاکی شبیه بخش فوتر که محتوای خاصی نداره. لینک های درون متنی شبیه ” ابزار بررسی سئو سایت ” خیلی قدرتمند تره تا قرار گرفتن در یک بخش صرفا لینک سایت.

106. ریداریکت های بیشتر از به صفحه:

یکی از مواردی که ممکنه پیش بیاد تغییر از http به https اگر لینک های شما هنوز http باشند باید تغییر کنند وگرنه یک مشکل ریدارکت بیش از حد رو به وجود میاره و رنک کمتری رو به سایتی که ریدارکت داره تعلق میگیره.

107. متن لنگر لینک داخلی:

متن لنگر لینکر داخلی یک سیگنال ربط دهند خوبه. البته لینک درونی خیلی کم ارزش تر از لینک خارجی, توصیه میشه که برای بهبود سئو حتما لینک سازی داخلی رو انجام بدید. در همین متن ما بار لینک کردیم به صفحه اول یا دیگرصفحات وبسایت.

108. عنوان لینک title link:

این یک مورد خیلی مرسوم نیستش و کمتر استفاده میشه اما با این حال وجود عنوان در لینک میتونه به عنوان یک سیگنال ربط ضعیف عمل کنه.

109. بک لینک از دامین هایی که  دامنه کشوری دارند:

دریافت لینک از دامین های سطح بالایی مثل  .co.uk یا cn یا de ممکنه به شما در رتبه بندی توی اون کشور خاص کمک کنه.

110. محل لینک در محتوا:

لینک هایی که در ابتدای محتوا میان ممکنه ارزش بیشتری داشته باشند نسبت به لینک هایی که در انتها میان.

محل لینک در محتوا

111. محل قرار گیری لینک در صفحه:

لینک هایی که در یک صفحه قرار دارند اونهایی که در محتوای صفحه هستند نسبت به اونهایی که در فوتر یا ساید بار هستش ارزش بیشتری رو داره.

112. مرتبط بودن لینک ها:

بک لینک از یک سایت مرتبط خیلی با ارزش تر از لینک از سایتی غیر مرتبط هستش.

113. مرتبط بودن صفحات:

یک لینک از یک صفحه مرتبط مثلا روپورتاژ اگهی ارزش مند تره از لینک توی صفحه ای غیر مرتبط.

114. وجود کلیدواژه در title یا عنوان لینک:

گوگل علاقه بیشتری به لینک هایی از صفحات که حاوی کلمات کلیدی توی عنوان هستند داره.

115. سرعت افزایش تعداد بک لینک ها:

سایت معمولی با افزایش سرعت دریافت بک لینک ها معمولا SERP رو افزایش میده چون نشون میده سایت شما در حال بزرگ شدنه.

لینک ها

116. سرعت افزایش لینک های منفی:

در سمت دیگر افزایش قابل توجه لینک های منفی و اسپم میتونه نشون دهنده یک عامل کاهش محبوبیت سایت باشه و باعث کاهش رتبه بشه.

117. پیوند از صفحات هاب:

الگوریتم HILLTOP نشون میده که  گرفتن از صفحاتی منابع بالا ( شبیه هاب) روی موضوع خاص باعث افزایش رتبه میشه.

118. لینک از سایت های معروف و تایید شده:

گرفتن لینک از سایت های معروف و تایید شده که اتوریتی زیادی دارند نسبت به سایت های کوچیک و ناشناخته ارزش بیشتری داره.

119. به عنوان منابع ویکی پدیا لینک شدن:

این لینک ها تاثیری نداره با این حال یک سری از افراد فکر میکنند که گرفتن لینک از ویکی پدیا میتونه کمی اعتماد سازی کنه و رتبه شما در گوگل بهبود ببخشه.

120. لینک های مشابه:

کلماتی که معمولا در لینک ظاهر میشه به گوگل کمک میکنه که بهفهمه اون صفحه درباره چیه.

121. سن بک لینک:

بر اساس یک گواهی ثبت اختراع گوگل, لنیک های قدیمی تر قوی تر هستش نسبت به لینک های جدید.

122. لینک از سایت های واقعی در مقابل سایت های بی ارزش:

با توجه به افزایش حجم سایت ها و بلاگ ها, گوگل لینک ها از سایت های واقعی رو بیشتر اهمیت میده نسبت به وبلاگ های جعلی, گوگل احتمالا از علائم تجاری و تعامل کاربر تشخیص میده که سایت واقعیه یا نه.

123. لینک سازی طبیعی:

سایتی با پروفایل لینک سازی طبیعی میتواند به رتبه خوبی برسه و با دوام تر از سایت هایی که با استراتژی کلاه سیاه برای سایت بک لینک استفاده میکنند.

124. بک لینک متقابل:

اگر در حال تبادل لینک هستید سعی کنید تا حد کمی این کار رو انجام بدید هر چقدر بیشتر باشه باعث غیر طبیعی نشون دادن سایت شما میشه و ممکنه جریمه بشید.

125. لینک در متحوایی که توسط کاربر تولید شده:

گوگل میتونه محتوایی که توسط کاربر تولید شده رو نسبت به محتوایی که توسط مالک واقعی سایت تولید شده تشخیص بده به عنوان مثال یک لینک از wordperss.com نسبت به یک لینک از seo.wordperss.com تشخیص بده کدوم برای مالک اصلی و کدوم توسط کاربر تولید شده.

126. لینک هایی از ریدارکت 301:

پیوند هایی که از ریدارکت 301 هستند نسبت به لینک های مستقیم کمتر ارزشمند هستش با این حال مت کانز از گوگل میگه : لینک های مستقیم مشابه لینک های 301 هستش.

127. استفاده از schema.org :

صفحاتی که از میکرو فرمت استفاده میکنند ممکنه در رتبه بهتری قرار بگیریند  البته از این طریق که با استفاده از میکروفرمت, نتایج در گوگل متفاوت نشون داده میشه و همین باعث افزایش کلیک روی لینک و افزایش رتبه میشه.

schema

128. قابل اعتماد بودن سایت لینک دهنده:

منظور از قابل اعتماد بودن تراست رنک یا TrustRank هستش. هرچقدر که TrustRank بالاتر باشه باعث میشه که رتبه شما بیشتر افزایش پیداکنه و TrustRank صفحه شما هم بیشتر بشه.

129. تعداد لینک های خروجی در یک صفحه:

هر چقدر لینک های خروجی یک صفحه کمتر باشه کیفیت لینک های اون صفحه بیشتره. برای گرفتن بک لینک توصیه میکنیم که از سایت هایی با لینک های خروجی کمتر و لینکی که در بالای بقیه قرار داره بگیرید.

130. لینک از انجمن ها:

به علت اسپم بودن زیاد و کیفیت کم این صفحات گوگل به طور قابل توجه ای از ارزش لینک هایی که از سمت انجمن ها و فروم ها میان رو کم کرده.

131. تعداد کلمات محتوای بک لینک:

هر چه اون صفحه بلند تر باشه باعث ایجاد ارزش بیشتریه مثلا این پست بیش از 6 هزار کلمه داره یک لینک در این مطلب باعث ارزش بیشتری نسبت به یک لینک از صفحه 25 کلمه ایه.

132. کیفیت محتوای بک لینک:

محتوایی که از اون بک لینک میگیریم خیلی مهمه که قوی باشه هر چقدر محتوای سایتی که به ما بک لینک میده کم باشه ارزش کمتری و حتی ممکنه به صورت منفی هم عمل کنه.

133. بک لینک از کل سایت:

گرفتن از کل سایت به طوری که لینک شما در فوتر قرار بگیره . مت کاتز تایید کرده که پیوند هایی که سایت به طور واحد حساب میشه.

فاکتور های مربوط به تعامل کاربر User Interaction در سئو و رتبه بندی موتور های جستجو

134. الگوریتم رنک برین یا RankBrain:

یکی از جدید ترین ها و عجیب ترین الگوریتم های گوگل همین رنک برین هستش. خیلیا باور دارند گوگل برین رنک هدف اصلیش اینه که چطوری کابران با نتایج جستجو رابطه بر قرار میکنند.

135. ارزیابی نرخ کلیک برای یک کلمه کلیدی:

به گفته گوگل هر چقدر صفحات نرخ کلیک بالاتری داشته باشند برای کلمه کلیدی خاص SERP رو افزایش میده.

136. نرخ کلیک طبیعی روی همه کلمات کلیدی:

نرخ کلیک کلی متوسط برای همه کلمات کلیدی ممکنه به عنوان تعامل کاربر مبتنی باشه و به عنوان یک سیگنال کیفیت عمل کنه.

نرخ کلیک طبیعی روی همه کلمات کلیدی

137. نرخ بازگشت:

ممکنه خنده دار باشه این فاکتور اما جدی بگیریدش! اگر یک استارت اپ هستید و هنوز محصولتون کامل نشده و یا سایتی هستید که هنوز فرایندتون تکمیل نشده به گوگل معرفی نکنید اگر رتبه خوبی بگیرید وقتی کاربر میاد وارد سایت میشه و بر میگرده باعث میشه که نرخ بازگشت سایت بالا بره و همین تاثیر منفی روی سئو داره.

نرخ بازگشت

138. ترافیک مستقیم:

این تایید شده که گوگل از داده های گوگل کروم برای تعیین تعداد بازدیدکنندگان سایت و تعداد مراجعشون استفاده میکنه. سایت هایی با ترافیک مستقیم بالاتر احتمالا سایت هایی با کیفیت بالاتر هستند نسبت به سایت هایی که ترافیک مستقیم کمتری دارند.

139. بازدید مجدد:

ممکنه یک کاربر چندین بار به سایت شما مراجعه کنه. به این میگن بازدید مجدد و هرچقدر این بازدید مجدد بیشتر باشه احتمالا رتبه سایت هم بالاتر میره چون نرخ بازگشت کمتر میشه و زمان موندن کاربر روندی رو به افزایش پیدا میکنه.

140.دنبال جواب بودن Pogosticking:

شاید نزدیک ترین مفهوم به Pogosticking دنبال جواب بودن هستش. وقتی که کاربر دنبال یک جوابه و کلی جستجو میکنه از نتیجه اول میره به دوم و همین طور تا جایی که به جواب برسه.

Pogosticking

مثلا :

هر کدوم از لینک ها بتونه به جستجو کننده کمک کنه تا به جواب برسه قطعا رتبه اون رو گوگل بهتر میکنه. در واقع کار گوگل هم همینه بهترین نتایج و نزدیک ترین چیز به کلیدواژه جستجو شده رو نشون بده که به درد کاربر بخوره.

141. سایت های مسدود شده:

گوگل این قابلیت رو در گوگل کروم مسددو کرده ولی به هر حال الگوریتم پاندا هنوز به عنوان یک عامل کیفیت استفاده میکنه. پس گوگل ممکنه هنوز به عنوان یک متغییر ازش استفاده کنه.

143. تعداد نظرات:

صفحاتی با تعداد نظرات زیاد ممکنه نشون دهنده تعامل سایت با کاربر و کیفیت سایت باشه. در واقع یکی از گوگلر ها میگه که نظرات خیلی میتونه به رتبه بندی کمک کنه.

144. Dwell Time یا زمان ماندگاری در سایت:

گوگل توجه زیادی به Dwell Time داره. زمانی که مردم از طریق جستجو در گوگل به صفحات شما میان اینکه چقدر روی صفحه شما میمون مهمه وبه طور ساده گوگل زمان موندن در صفحه رو اندازه گیری میکنه هرچقدر بیشتر باشه بهتره.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

145. جدید بودن نتایج و نتایج جدید:

گوگل صفحات جدید رو به طور خاصی رتبشون رو بالا میبره برای مدت کوتاهی که تست کنه ایا مفید هستند یا نه.

146. تنوع کئوری های جستجو:

گوگل ممکنه برای تنوع به یک SEPR برای کلمات کلیدی مبهم اضافه کنه مثل ted یا WWF یا ruby.

147. وب سایت هایی که کاربر جستجو میبیند:

ممکنه متوجه شده باشید که هر چه بیشتر وارد سایتی خاص شوید احتمالا اون سایت در رتبه بالاتری برای شما نمایش داده بشه. افزایش بازدید از سایت باعث افزایش SEPR میشه.

148. تاریخچه جستجو کاربر:

تاریخچه جستجو کاربر یکی از موارد مهم هستش برای گوگل که با استفاده از اون نتایج رو بهبود بده. مثلا اگر شما در صنعت خودرو فعالیت میکنید احتمالا وقتی هیدرولیک فرمان رو جستجو میکنید نتایج مربوط به خودرو نشون بده تا کامیون های سنیگن.گوگل با استفاده از تاریخچه کاربر احتمالا به سایت هایی که قبلن جستجو شده SERP بالاتری میده در رتبه بندی.

149. تاثیر برجسته سازی بخش ها Snippets:

بر اساس یک مطالعه SEMRush محتویات بخش های ویژه رو بر اساس ترکیبی از طول محتوا, قالب بندی , اتوریتی و مقدار استفاده از http هستش.

150. هدف محلی و جغرافیایی:

گوگل اولیت اول رو به جستجوی محلی مدیده, ایپی محلی و دامنه محلی میتونه به شما کمک کنه که در یک منطقه خاص رتبه بهتری بگیرید.

151. جستجوی ایمن:

در صورتی که کاربر قابلیت جستجوی ایمن رو فعال کنه اگر در صفحه شما از محتویاتی برای افراد بالغ و نامناسب برای سن زیر 18 سال هستش رو بهش نمایش نمیده.

152. حلقه های گوگل پلاس:

گرچه گوگل پلاس امروزه خیلی کم استفاده میشه و میتونیم بگیم که مرده! اما هنوز گوگل نتایج بیشتری رو از نویسندگان و سایت هایی که به حلقه گوگل خود اضافه کردیم رو نمایش میده.( در اینجا شما رو کاربر در نظر گرفته ایم)

153. کلیدواژه هایی با عنوان ” پول شما یا زندگی شما” :

گوگل استاندارد کیفیت بالاتری  برای کلیدواژه های پول شما یا زندگی شما داره.

154. شکایت از DMCA از شما:

شکایت DMCA از شما باعث کاهش رتبه شما میشه. DMCA یا Digital Millennium Copyright Act قانون احترام به محتوا هستش. در واقع قانون کپی رایت هستش که شما میتونید به گوگل شکایت کنید اگر جایی از محتوای شما دزدیده وگوگل رنک اون سایت رو کم میکنه و حتی ممکنه جریمه کنه.

155. تنوع دامنه:

اپدیت بزرگ! یا بزور رسانی بزرگ گوگل به ظاهر دامنه های بیشتری رو برای هر صفحه نتایج جستجو اضافه میکنه یا به طور ساده نمیاد همه نتایج رو از یک دامنه نشون بده.

156. جستجوی با محوریت خرید :

گوگل بعضی وقتا نتایج جستجو مربوط به خرید مثل خرید وسایل یا خرید بلیط هواپیما رو به طور خاص نشون میدهد.

157. جستجوی محلی:

برای جستجوی محلی گوگل یک سری مکان رو پیشنهاد میده بالای نتایج دیگه رو به طور طبیعی در صفحه نتایج جستجو. مثلا با جستجوی مرکزخرید تهران در بالای نتایج معمولی این جعبه رو نشون میده که به کاربران محلی در پیدا کردن روی نقشه کمک میکنه.

جستجوی محلی

158. جعبه داستان های برتر یا Top Stories box:

یک بخش که جدیدا اضافه شده و شما میتونید برای چند کلیدواژه مهم داسان های برتر رو در ابتدای جستجو و در جعبه داستان های برتر ببیند.

جعبه داستان های برتر یا Top Stories box

159. تاثیر نام تجاری درنتایج:

اولیت اول با نام های تجاری بزرگه, بعد از اپدیت Vince , گوگل شروع کرد به افزایش رتبه نتایج برند ها در گوگل.البته این قابل توضیح از طریق دیده شدن در سئو یا seo visibility هستش.

160. نتایج برای خرید:

گوگل بعضی وقتا نتایجی در حوزه خرید ارائه میده مثل تصویر زیر این تصاویر به کاربر کمک میکنه که یک سری اطاعات رو سریع درباره یک محصول خاص بدست بیاره مثل ارسال رایگان, قیمت محصول, رتبه بندی و… .

161. بخش نتایج عکس یا Image Result:

برای بعضی از کلیدواژه ها ممکنه که بخش عکس ها بیان بالاتر از نتایج معمولی مخصوصا زمانی که کاربر  به صورت ” عکس+ کلیدواژه” رو جستجو میکنه. برای مثال ما جستجو کردیم عکس خورشید و نتایج زیر رو در ابتدای کار به ما نشون داد:

بخش نتایج عکس یا Image Result

162. نتایج خاص :

گاهی با جستجوی موراد خاص مثل Atari Breakout یک بازی به شما نمایش داده میشه یا فرمول های ریاضی مثلا  به جستجوی ” 2+2″ گوگل نتیجه یعنی 4 رو به شما نمایش میده.

163. نمایش یک سایت تنها برای برند ها:

کلماتی کلیدی مربوط به برند و دامنه باعث میشه تمام نتایج جستجوی اسم برند یا دامنه مربوط به یک دامنه یا برند باشه.

164. بروز رسانی متدام:

این یک الگوریتم ویژه برای تشخیص سایت های بسیار اسپم هستش.

سیگنال های مربوط به برند

165. وجود اسم برند در متن لنگر:

وجود اسم برند در متن لنگر یک عامل ساده اما قوی برای برند هاست.

166. جستجوی اسم برند:

افرادی وقتی اسم سایت یا برند شما در گوگل جستجو میکنند, گوگل از این طریق میفهمه که سایت شما یک برند واقعی هستش.

167. جستجوی اسم برند همراه با کلیدواژه:

وقتی افراد برای جستجو یک کلمه کلیدی خاص همراه با اسم برند شما جستجو میکنند باعث میشه که برند شما در اون کلمه کلیدی خاص پیشرفت کنه:

به طور ساده :

یعنی ” کلیدواژه + اسم سایت ” مثلا ممکنه پیش اومده موقع جستجو برای خرید به این شکل جستجو کنیم ” خرید هدفون دیجی کالا ” در اینجا کلیدواژه اصلی خرید هدفون و دیجی کالا اسم سایت.این کار باعث افزایش رتبه دیجی کالا در جستجو هایی که از کلیدواژه ” خرید هدفون ” استفاده میکنند میشه.

168. داشتن صفحه فیس بوک و تعداد لایک هاش:

برند های بزرگ معمولا صفحه فیس بوک دارند, گوگل با استفاده از اطلاعات صفحه فیس بوک مثل تعداد لایک و فعالیت صفحات متوجه بزرگ بودن برند ها میشه.

نکته:

فیس بوک در ایران مدت زیادی هستش که فیلتره و افراد کمی در اون حضوری دارند که باعث میشه پیشرفت در فیس بوک سخت و حتی غیر ممکن باشه اما توصیه میکنم بعد از راه اندازی سایت در طول یک سال اول حداکثر صفحه فیس بوک ایجاد بشه.

169. اکانت توییتر:

توییتر بر خلاف فیس بوک که یک شبکه اجتماعی پر طرفدار در بین ایرانیان حتی با وجود فیلترینگ هست.هر چه صفحه توییتر دنبال کننده بیشتری داشته باشه نشون میده که یک برند محبوب تره.

170. صفحه رسمی در لیندکین:

لیندکدین یک شبکه بزرگ برای ارتباط افراد در زمینه های شغلی مختلفه میشه گفت شبکه ای که هر کس عضو اون هستش احتمالا یک شغل داره یا به دنبال شغله.وجود فعال در لیندکین و ارتباط های بیشتر نشون میده که یک برند چقدر محبوبه.

171. معروف و شناخته بودن Known Authorship:

در فوریه سال 2013 اریک اسمیت مدیرعامل مشهور گوگل ادعا کرد که:

در نتایج جستجو اطلاعات مرتبط با پروفایل های انلاین تایید شده بالاتر از محتوای عادی قرار میگیره و کاربران بر روی محتوای تایید شده بیشتر کلیک میکنند.

172. حساب های رسانه ای تعاملی:

یک حساب در شبکه های اجتماعی با 10 هزار فالور و 2 پست احتمالا تفاسیر متفاوتی رو ایجاد میکنه نسبت به یک حساب با 10 هزار دنبال کننده و پست های بیشتر. گوگل اختراعی رو داره که جعلی بودن یا واقعی بودن حساب های شبکه اجتماعی رو تشخیص بده.

173. وجود برند ها در داستان های برتر گوگل Top Stories:

برند های بزرگ همیشه خبرسازند و در بخش Top Stories گوگل قرار میگیرند. مثلا هر ساله موقع معرفی ایفون جدید یا سیستم عامل جدید اپل همیشه در بخش Top Stories اسم اپل بالای همه قرار میگیره.

174.برند های بدون لینک شدن:

برند ها میتونه بدون لینک مورد توجه قرار بگیرند چون صرفا نامشون جستجو میشه, گوگل به احتمال زیاد از توجهات بدون لینک به برند ها به عنوان سیگنال برند استفاده میکنه.

 

175. مکان واقعی برند:

کسب و کار های واقعی دفاتر واقعی و ادرس های واقعی دارند, گوگل با استفاده از داده ها و ادرس ها میتونه تعیین کنه که یک سایت برند بزرگی هستش یا خیلی کوچیک.

فاکتور های اسپم بودن در صفحه

176. پنالتی گوگل:

بدترین اتفاق یک سایت پنالتی شدن! امیدوارم هیچ روزی که سایت شما پنالتی شده رو نبینید. گوگل سایت هایی با محتوای با کیفیت پایین رو در ابتدا رتبشون رو کم میکنه و اگر بهبود پیدا نکنند الگوریتم پاندا اونها رو مجازات میکنه!

177. لینک به سایت های کلاه برداری و اسپم:

با لینک دادن به سایت های اسپم چه چیزی رو معلوم میکنید جز اینکه خودتون هم اسپم یا کلاه بردار هستید؟ پس لینک دادن به سایت های بد رو متوقف کنید وگرنه گوگل ورودی هاش رو به سایت شما متوقف میکنه.

178. ریدارکت ها:

ریدارکت های کم مشکل ساز نیست, زمان مشکل به وجود میاد که تعدادشون خیلی خیلی بالابره! اگر دچار تغییر مسیر زیادی شده اید پس منتظر کمی کم شدن رتبه باشید.

179. تبلیغات مزاحم یا پاپ ها بزرگ:

اوه, هیچ وقت دورانی رو یادم نمیره که توی هر وبسایتی میرفتی چهار تا پاپ اپ باز میشد! توی موبایل که کاملا باعث میشد از مرورگر بیام بیرون. به خاطر مسائل تجربه کاربری گوگل به سایت هایی که تبلیغات مزاحم و پاپ های زیاد رو نشون از دسترسی پذیری پایین سایت و در نهایت کیفیت کم سایت میدونه.

180. پاپ های تمام صفحه:

بزرگترین دشمن موبایل همین پاپ های تمام صفحه هستش که دسترسی پذیری رو کمتر میکنه و گوگل هم با جریمه این سایت ها از خجالشون در میاد.

181. سایت های بیش از حد بهینه شده:

ممکنه یکم عجیب باشه؟ و اگر بدون منبع میخواستم همچین چیزی بگم شبیه دیونه ها میشدم. گوگل سایت هایی که  بیش از حد بهینه شده باشند جریمه میکنه , این مورد شامل تراکم کلمات کلیدی, تگ های هدر هستش.

182. محتوای نامفهوم:

یکی از گواهی های ثبت گوگل نشون میده که گوگل میتونه محتوای Gibberish یا نامفهوم  رو تشخیص بده, که برای فیلتر کردن محتوای خودکار تولید شده از ایندکس گوگل استفاده میکنه.

183.  doorway یا صفحات درواز:

ممکنه یکم عجیب به نظر بیاد, در گذشته افراد برای سئوی بیشتر یک ترفند میزدند اونم اینه سایتی که به گوگل نشون میدادن و کاربر نهایی متفاوت بود. حتی برند ها هم همین کار رو میکردن و گوگل این سایت ها رو دوست نداره.

184. اگهی ها در بالای صفحه:

الگوریتم طرح بندی صفحه میگه : سایت هایی که تعداد زیادی اگهی و محتوای زیادی در ابتدای صفحه قرار دادند رو جریمه میکنه.

185. لینک های بازاریابی مخفی:

گوگل سایت هایی که با استفاده از روش های مختلف مثل کوتاه کردن لینک, لینک های بازارابی خودشون رو مخفی میکنند دوست نداره و مجازاتشون میکنه.

186. بروز رسانی گوگل با اسم فرد Fred :

اسم مسعتار یک سری از بروز رسانی های گوگل هستش که از سال 207 شروع شده. فرد سایت هایی رو مد نظر داره که کاربر رو فدای درامد میکنند و الویت اولشون کسب درامده تا کاربر و اونها رو جریمه میکنه.

187. سایت های بازاریابی:

گوگل اصلا طرفدار سایت های بازاریابی نیستش! سایت هایی که فقط برای معرفی و بازاریابی ساخته شدن. گوگل سایت هایی که از طریق برنامه بازاریابی کسب درامد میکنند رو تحت نظر داره.

188. محتوای ساخته شده به صورت اتوماتیک:

گوگل به صورت کامل با این سایت ها مخالف هستش .اگر گوگل متوجه بشه سایت شما از طریق محتوایی که به صورت خودکار تولید شده استفاده میکنه ممکنه جریمه کنه و حتی پنالتی کنه!

189. زیادی لینک داشتن و بدون لینک خروجی:

اگر سایتی رو دارید که کلی رنک داره و لینک خروجی نداره یا به صورت نو فالو هستش ممکنه گوگل فکر کنه اون رو به بازی گرفتید.

190. اسپم شدن ای پی سرور:

یکی از مشکلاتی که دست ما نیست اسپم شدن ای پی سرور هستش, ممکنه با اسپم شدن ای پی سرور ما هم تحت تاثیرش قرار بگیریم و رتبه ما هم کم بشه.

191. متا تگ های اسپم

اگر بیش از حد به توضیحات متا یا عنوان های بخش متا کلمه کلیدی اضافه کنید گوگل فکر کنه دارید باهاش بازی میکنید فقط برای گرفتن رتبه بهتر و ممکنه شما رو جریمه کنه و حتی پنالتی, توصیه میکنم یک الگوی سایت برای بخش متای خودتون داشته باشید.

فاکتور های اسپم بودن در خارج صفحه off page

فاکتور های اسپم بودن در خارج صفحه off page

192. افزایش غیر طبیعی بک لینک ها:

افزایش ناگهانی و غیر طبیعی بک لینک یک نشون از بک لینک های جعلی یا خرید بک لینک میده.

193. تحت نظر پنگوئن:

سایت هایی که توسط الگوریتم گوگل پنگوئن اسیب دیدن در جستجو بسیار کمتر دیده میشن. همچنین  ظاهرا پنگوئن الان بیشتر روی فیلتر کردن لینک های بد هستش تا مجازات کل وبسایت

194. تعداد زیادی لینک از سایت های کم کیفیت:

معمولا سئوکاران سیاه از تکنیک کامنت گذاری در نظرات یا پروفایل انجمن ها استفاده میکنند که این خودش باعث تعداد زیادی با کیفیت خیلی کم تولید که که خودش نشون دهنده بازی کردن سایت با گوگل هستش.

195. بک لینک ها از سایت های غیر مرتبط:

هر چقدر تعدادش از سایت های غیر مرتبط بیشتر باشه گوگل حساسیت بیشتری نسبت به شما داره و مخصوصا الگوریتم گوگل.

بک لینک ها از سایت های غیر مرتبط

196. هشدار های بک لینک های غیر طبیعی:

گوگل هزاران از طریق گوگل کنسول یا گوگل وبمستر به مدیران سایت که لینک های غیر طبیعی دارن. به طور معمول زمانی که درصدی از رتبه کم به ارسال میشه این پیام البته همیشه اینطور نیست.

197. بک لینک ها ازدایرکتوری های کم کیفیت:

به گفته گوگل گرفتن بک لینک از دایرکتوری های کم کیفیت میتونه منجر به مجازات سایت بشه.

198. ویجت لینک ها:

گوگل لینک های که به طور خودکار تولید میشه و توسط کاربر توی سایت جا سازی میشه خنثی میکنه.

199. پیوند از یک IP :

اگر شما همه رو از سری IP که توی یک کلاس هستند بگیرید ممکنه که گوگل فکر کنه از یک وبلاگ لینک گرفته اید.

200. متن لنگر سمی:

اشاره کنه از هرزنامه بودن  یا هک شدن شما داشته باشه و ممکنه به سایت شما اسیب برسون.

201: جاسوسی لینک های غیر طبیعی:

یکی از اختراعات نشون میده که چطوری گوگل میتونه بفهمه که لینک های غیر طبیعی ممکنه بی ارزش بشه.

202. لینک از مقالات و سایت های خبری:

به این ترتیب گوگل ساخت لینک را در بسیاری از موارد به عنوان طرح پیوند در نظر می گیرد.

203. Manual Actions در گوگل وبمستر:

در بخش Manual Actions   گوگل وبمستر انواع مختلفی وجود داره و بخشیش برای هک شدن سایت هستش.

204. خرید و فروش بک لینک:

خرید و فروش بک لینک ممنوع هستش! توی سایتتون حتی اگر بک لینک میفروشتید هیچ جاش ننویسید فروش بک لینک که توسط گوگل مجازات میشین.

205: جعبه شنی گوگل:

جعبه شنی گوگل یا Google Sandbox, گوگل سایت های جدیدی که یکهو کلی لینک دریافت میکنند.

206. گوگل لرزه:

گوگل ممکنه یکم رتبه رو به صورت موقت مخصوصا برای سایت های جدید کم و زیاد کنه تا تست کنه ایا سایت مفید هستش یا نه. یکی از اختراعات گوگل ممکنه راهی برای  تعیین اینکه سایت با گوگل بازی میکنه یا نه هستش.

207. حذف بک لینک ها توسط Disavow Tool:

با استفاده از ابزار Disavow Tool میتونید بک لینک های بد و کم کیفیت رو حذف کنید تا از الگوریتم های گوگل یا مجازات دستی در امان باشید و البته ممکنه کسی سئو منفی رو روی سایت شما انجام بده و نیازه که بعضی از لینک ها رو حذف کنید تا اسپم نشدید.

208. رتبه بندی مجدد

ممکنه شما به اشتباه یا توسط رقبا اسپم بشید و حالا چی؟

میتونید درخواست رتبه بندی مجدد بدید یا Reconsideration Request که از طریق کنسول جستجوی گوگل امکان پذیره.

رتبه بندی مجدد

209. حذف موقت لینک:

گوگل برای افرادی که به تعداد زیادی لینک اسپم گرفتار شده اند. همچنین به عنوان یک طرح برای حذف یک لینک موقت استفاده کرد.

خلاصه مهم ترین فاکتور های گوگل در سال 2018:

  • بک لینک
  • مقدار کلیک روی لینک
  • اتوریتی دامنه
  • قابلیت استفاده در موبایل
  • Dwell Time یا زمان ماندگاری در سایت
  • تعداد بک لینک ها
  • کیفیت محتوا

( فاکتور های سئو مربوط به سایت ،فاکتورهای بهینه سازی وب سایت ، آپدیت جدید سئو در گوگل ، فاکتورهای مهم سئو در گوگل ، آموزش سئو سایت در گوگل )

دیدگاه ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزایش بازدید گوگل رایگان